tisdag 12 oktober 2010

Maränger på franska...

Man kan baka maränger på många olika sätt.. det här receptet fann jag i inredningsmagasinet Jeanne d´ Arc Living.

 I det  magasinet läste jag ...

Meringue - Marengs på Fransk.

Vi har lavet marengmassan over vandbad, for at sikre at sukkeret smelter helt og tilsat eddike, der gör massen sej.  ...och så fortsatte Vivian att beskriva hur man gör.



115 g eggehviter
225 g sukker
1 tsk eddike
Fyld efter eget önske..

Det  valde jag att ta  30 gr  hackad  CHOKOLADE.

Nu forsätter jag att skriva receptet på svenska :)


Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakpapper på två plåtar.
Sätt en stor gryta på spisen och fyll den till hälften med vatten.
Värm vattnet, ska ej koka. Häll äggvitor, socker och ättika i en skål.
Ta av grytan från spisen och ställ skålen i vattenbadet...
Vispa med elvispen  i ca 10 - 15 minuter.
Tillsätt fyllningen..dvs CHOKLADEN.

Klicka eller spritsa ut marängsmeten på plåtarna .
Sätt in båda plåtarna i ugnen sänk värmen till 120 gr.
Stora maränger skall gräddas i 45 min. små  i 30 min.
När de är klara, stäng av ugnen och låt dem kallna i ugnen.

Ja, det var Jeanne d´Arc Livings recept på Maränger..men som det även står  i magasinet så finns det många olika sätt att baka maränger på..detta var ett sätt :)
Du kan även läsa  lite här om dessa maränger,  i min "ordinarie blogg" Vardagsrummet.

Hur smakade marängerna då?..Väldigt goa, lite sega och samtidigt så där frasiga som maränger kan vara. Chokladbitarna  i gjorde susen.

...Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar