lördag 30 oktober 2010

Karins enkla lantbröd.


Enkelt Lantbröd

Till ett stort bröd

1/2 paket jäst (25 g)

2 rågade tsk salt (jag tar ca 1)

1 msk honung

5 dl ljummet vatten

3 dl grahamsmjöl (jag brukar byta det mot dinkelmjöl fullkorn)

6-7 dl vetemjöl

ca 1 dl vetemjöl till utbakningen


Smula ner jästen i en degbunke. Strö över salt och klicka i honung. Slå över lite av det ljumma vattnet och rör tills jästen löst sig. Häll i resten av vattnet. Blanda i grahamsmjöl och sist vetemjöl. Arbeta ihop degen med en trägaffel. (Jag använder assistent) Låt den ganska lösa degen jäsa med en handduk över bunken i ca en timme.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Arbeta in ytterligare 1-2 dl vetemjöl i den jästa degen och arbeta degen ett par minuter i bunken, (här sätter jag tillbaka degkroken och använder assistenten när jag blandar ett par minuter i bunken). Tippa ut degen på väl mjölat bakbord, ha rejält med mjöl på händerna också. Forma degen till ett stort bröd och flytta över brödet till plåten. (Blir degen väldigt lös så jag hoppar över det momentet och häller ut den direkt på plåten. Där formar jag brödet ovalt och fint.) Skär några snitt i degytan med riktigt vass och tunn kniv.

Jäs brödet i 20 minuter. Värm under tiden ugnen till 250°.

Grädda brödet mitt i ugnen i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 200 ° och grädda tills brödet sammanlagt gräddats 40-50 minuter. Låt gärna brödet svalna på galler. Skär helst inte i brödet förrän det kallnat helt.

Ett riktigt gott och lättbakat bröd. Hård skorpa som gör att det inte blir torrt . Passar till mustiga soppor
 och lika bra till en kopp te.
 ...Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar